• Man met een missie
  • Prins te paard
  • Catharina met rad en zwaard
  • Vorstelijk dubbelportret
  • Waakzame ogen
  • Een ontdekking!
  • Oudste stadsgezicht
  • Een wonderlijk schijfje brood
  • Populair schildersmodel
  • Mijnheer Kaarslicht
  • Buurpraatje
  • Iedereen een Etna
  • Inondations
  • The Sun Does (Not) Move(s)
  • Gestutte Wolk
  • Zonder titel
  • Jongen met rode vrucht
  • (R)oma, een familiegeschiedenis
  • Liggende leeuwinnen
  • Solar 1

Catharina met rad en zwaard

Dit is een beeldje van de Heilige Catharina van Alexandrië. Het is heel gedetailleerd, als je goed kijkt zie je de ring aan haar rechterhand. Links onder haar voeten zien we keizer Maxentius. Hierachter schuilt een tragisch verhaal: de keizer is verliefd op Catharina en wil met haar trouwen. Zij weigert. Dat pikt de keizer niet en hij laat haar folteren. Achter haar een rad, het martelwerktuig dat hiervoor zou zijn gebruikt. Uiteindelijk wordt ze onthoofd met een zwaard. Vandaar rad en zwaard.

Waarschijnlijk is dit beeld gemaakt voor het eerste begijnhof in Breda, dicht bij het Kasteel. Catharina is hun beschermheilige. Catharina is ook een van de populairste heiligen van de middeleeuwen. Ze is allereerst beschermheilige van vrouwen en wordt ook aangeroepen als bewaker van kuisheid en geldt als beschermer tegen de pest.

Beeld van de heilige Catharina, ca. 1525, hout | collectie Stedelijk Museum Breda; bruikleen Stichting Bisschoppelijk Museum