Tamara Muller – Face me, Play me, Be me

t/m 5 jan 2025

Tamara Muller – Face me, Play me, Be me

De tentoonstelling Face me, Play me, Beme neemt je mee in de wereld van kunstenaar Tamara Muller (Wehe-den Hoorn, 1975). In al haar werken speelt Muller zelf de hoofdrol. Het zelfportret is voor haar een onuitputtelijke inspiratiebron. In haar eigen woorden: “Ik verbeeld ‘The game of life’, de humor en de pijn, de ontroerende onvolkomenheden van de mens.”

Nieuw hoofdstuk

Na de succesvolle tentoonstelling PLAY in het Drents Museum in Assen is Muller nieuwe wegen ingeslagen. Ze zocht naar andere manieren om haar verhaal te vertellen en zich te verbinden met het publiek.

Tijdens twee werkperiodes in het Van Gogh Air programma van het Vincent van GoghHuis in Zundert experimenteerde ze met nieuwe media en materialen. Muller werkte met deepfake technologie en montage apps, ze speelde met poppen en maskers en maakte performances. Ze gebruikte daarbij natuurlijke materialen als jute, stro, klei en bijenwas.

Ook de thema’s van haar werk kregen een nieuwe dimensie. Muller verdiepte zich in trauma en heling, en liet zich inspireren door een behandelmethode om onbewuste patronen in je familie te onderzoeken.

The game of life

In haar eigen knip- en plaktheater speelt ze afwisselend de rol van dader en slachtoffer, moeder en kind, een mannelijk en een vrouwelijk personage. Als bezoeker word je uitgenodigd om mee te doen in Mullers ‘The Game of Life’. Onderwerpen als macht, schuld, schaamte en seksualiteit spelen in het leven van iedereen een rol. Kijken is meedoen. Jij bent aan zet.

Tentoonstellingsprogramma beeldende kunst

Tamara Muller – Face me, Play me, Beme is onderdeel van een tentoonstellingsprogramma waarin kunstenaars centraal staan die gelinkt zijn aan Breda. Eerder presenteerden we werk van Teun Hocks, Sef Peeters, Martin en Inge Riebeek, Danielle Lemaire, Marenne Welten, Pieter Laurens Mol, Ruud van Empel en José Maria Capricorne.

Samenwerking Vincent van GoghHuis Zundert

Tamara Muller – Face me, Play me, Beme is onderdeel van de samenwerking tussen Stedelijk Museum Breda en het Vincent van GoghHuis Zundert. In 2021 maakten we de tentoonstelling Vanwege Vincent – De geboortegrond van Van Gogh als inspiratie. Jaarlijks organiseren we met St. Joost School of Art & Design het project BIJ/NA in de StadsGalerij Breda.