Léanne van Deurzen

Sinds 1996 maakt Léanne van Deurzen kostuums voor onder andere musicals, theater, ballet en opera. Haar atelier Coupe de Théâtre is bekend van de extravagante en kleurrijke kleding voor het tv-programma The Masked Singer.
In het museumdepot bestudeerde Van Deurzen de historische kostuums. Voor dit ontwerp heeft zij zich laten inspireren door het zoeavenuniform en het driedelige wandelkostuum. Herken je er nog andere kledingstukken en accessoires in terug?

Jan Taminiau

Jan Taminiau is geboren en getogen in het Brabantse Goirle. Na de opleiding modevormgeving aan ArtEZ in Arnhem richt hij zijn label JANTAMINIAU op. De modeontwerper heeft inmiddels sindsdien veel beroemdheden mogen kleden, onder wie koningin Máxima, Beyoncé en Lady Gaga.
Taminiau staat bekend om zijn liefde voor tradities, handwerk en stoffen met een geschiedenis. Ook elementen uit de 19de-eeuwse mode, zoals stofbewerking, zie je terug in zijn werk. “Elk patroon, elke kleur en elk detail in het ontwerp heeft een verhaal.”
Deze trouwjurk is het slotstuk van l’Image Tranquille: een haute-couturecollectie geïnspireerd door Taminiau’s nostalgische herinneringen aan de marmermotieven van antieke boeken en beelden op de zolder van zijn grootmoeder. Elk stiksel en detail straalt ambacht en liefde uit. De trouwjurk van crèmekleurige zijde met borduursels is daar een prachtig voorbeeld van.

Barbara van den Bogaard

In 2019 richt Barbara van den Bogaard de internationale verhalenorganisatie Global Storytellers op. Als filmmaker, journalist en enthousiaste storyteller is het haar missie om de kunst van het vertellen én luisteren in anderen wakker te maken.
Voor de tentoonstelling sprak Van den Bogaard vier inwoners van Breda met verschillende achtergronden. Mevrouw De Calonne-Smit (98 jaar), Elly Hoed (68 jaar), Tawfeek Akkad (37 jaar) en Melissa van de Lisdonk (52 jaar) vertellen openhartig over het kledingstuk dat zij koesteren. Hun persoonlijke verhalen tonen hoe het textiel herinneringen aan familieleden en bijzondere gebeurtenissen met zich mee draagt.