Open dag

17 december 2023

Open dag

Maak je klaar voor een onvergetelijke zondag op 17 december, want het staat helemaal in het teken van het vernieuwde Stedelijk Museum Breda! Geniet van gratis toegang tot het museum en alle tentoonstellingen. Maar dat is nog niet alles - diverse activiteiten en ontmoetingen maken het een ware belevenis. Ooit verwelkomd door 'echte' Nassaus? Altijd al willen deelnemen aan een Mencia en Willem anno 2023 verkiezing? Zin om gezellig deel te nemen aan de Familie Winterkwis? Dan moet je hier zijn!

De Nassaus heten je welkom
10.00 uur – 10.30 uur

Locatie: entree
Ontdek de gastvrijheid van 'echte' Nassaus! Ervaar bij binnenkomst de beroemde grootheden zoals Mencia de Mendoza, Willem van Oranje, Erasmus of Ada.

Geluiden van Breda
11.00 – 12.00 uur
Locatie: De Nassaus van Breda
Geniet van het betoverende geluid van Breda terwijl klokkenmaker Joost Jongerius het Carillon opdraait en zijn verhaal deelt. Als je denkt aan het karakteristieke geluid van Breda, staat de Grote Kerk met trots bovenaan.

Tafelmanieren met Erasmus
12.00 uur & 15.00 uur
Locatie: café
Leer de tafelmanieren van vroeger en misschien ben jij wel de gelukkige die het prijswinnende engelenbroodje eet! Ontdek, net zoals kinderen vroeger patacons in hun brood vonden, de magie van eten en plezier.

Mencia en Willem verkiezing
16.00 uur
Locatie: hal
Verander in een prins of prinses en betreed het museum in stijl! Kom verkleed en maak kans op een mooie prijs. Laat je creativiteit de vrije loop en ontdek de koninklijke wereld.

Doorlopend programma

KWATTA documentaire
Locatie: auditorium
Ooit een bloeiend chocolademerk, nu slechts levend in verhalen en verzamelingen. Filmmakers Jelmer Hoekstra en Bas Bakker duiken in de geschiedenis, op zoek naar de oorsprong van dit iconische merk. Een mooie combinatie met de tentoonstelling Ambitie & Verlangen.

Ontmoet de Nassaus
Start: receptie
Ontdek tijdens deze vossenjacht bekende figuren uit het Nassau-verleden in het hele museum: Mencia de Mendoza, Willem van Oranje, Erasmus en Ada. Elk kind krijgt een unieke button van deze historische figuren. Verzamel ze allemaal!

Speedrondleidingen
Start: receptie
Laat je leiden door een museummedewerker tijdens een korte rondleiding door het Stedelijk Museum Breda en ontdek zijn of haar favoriete kunstwerk. Een verdiepende inkijk in de collectie staat op je te wachten.

Kerstbal kleurwedstrijd
Locatie: café
Voeg kleur toe aan de kerstversiering en doe mee met de Kerstbal kleurwedstrijd. Breng de magie van kerst tot leven met jouw creativiteit. Hang je kerstbal op in de grote kerstboom. Na de kerstvakantie maken we de winnaar bekend!

De Familie Winterkwis
Locatie: hal
Dompel je onder in de winterse sfeer met onze Familie Winterkwis! Ontdek leuke feitjes en weetjes van het nieuwe Stedelijk Museum Breda en geniet samen met je familie van een gezellige en speelse kwis.