Marenne Welten - House of Men

t/m 3 juli 2022

Marenne Welten - House of Men

Generaties lang woonde de familie van beeldend kunstenaar Marenne Welten aan de Pasbaan in Breda. Haar tante -inmiddels in de negentig- herinnert zich de mannen die daar voor het voormalig Oudemannenhuis zaten nog goed. Welten neemt een duik in de geschiedenis van dit pand en zijn bewoners, dat tegenwoordig deel uitmaakt van ons museumgebouw. Ze laat zich erdoor inspireren voor nieuwe schilderijen, tekeningen en collages.

Daarnaast selecteerde Welten objecten uit het stadsarchief en de museumcollectie, waaronder het reglement van het Oudemannenhuis en enkele relieken. Deze voorwerpen uit het verleden krijgen een plek tussen Weltens beeldende werk. Als in een roman lopen herinnering en verbeelding door elkaar en komen de mannen opnieuw tot leven.

Marenne Welten (1959) is een vooraanstaande beeldend kunstenaar met wortels in de stad: ze groeit op in Ulvenhout, gaat in Breda naar de middelbare school en later naar de St. Joost School of Art & Design. Haar werk was eerder te zien in onder meer galerie Albeda Jelgersma (Play Yesterday - 2018/ 2019), museum De Pont in Tilburg (It is not all right - 2014) en Museum Kurhaus Kleve in Duitsland (Expedition - 2006).

“Het uitwerken van het project is een subtiel proces waarbij alle kennis over het onderwerp voor onbepaalde tijd in mij ligt te sluimeren. Vervolgens begin ik te werken en doe ik onderzoek naar raakpunten waarmee ik mij kan verbinden. Het onderwerp wordt als een kledingstuk uitgelegd en ontrafeld. Onbewust leg ik een verhaal waarover ik lees als een laag over het silhouet van mijn eigen leven. Daar waar sommige punten contact maken en door hun symboliek overeenkomst tonen, word ik geraakt en begint het verbeelden.” – Marenne Welten