I.S.M. - TAKE ME TO THE SEA

t/m 28 januari 2018

I.S.M. - TAKE ME TO THE SEA

Door hun werk bij VluchtelingenWerk Zuid- Nederland vonden Marianna Geraci (multidisciplinair kunstenaar) en Liesbeth van Well (filmmaker) elkaar in het project TAKE ME TO THE SEA. Een tentoonstelling waarin zeven nieuwe Bredanaars, die gevlucht zijn voor oorlog en dictatuur, ‘een gezicht en een stem’ krijgen.

Waar komen zij vandaan? Wat hebben zij meegemaakt en wat geeft hen de kracht om hier een nieuw leven met ambities op te bouwen? De zee: symbool van oorsprong, kracht en een nieuw begin. De zee die een weg baant naar een leven in vrede en veiligheid. Maar ook symbool van ondergang, van dood en afscheid; afscheid van medevluchtelingen, familie en het land dat door de oversteek wordt verlaten.

De zeven deelnemers aan TAKE ME TO THE SEA werden geïnterviewd en leerden hun persoonlijke verhaal te vertellen tijdens een training Storytelling. Hun verhalen werden door hen omgezet in poëtische teksten. Deze zijn voorgedragen aan de Nederlandse kust, vastgelegd op film en foto. Voor sommigen was dit de eerste ontmoeting met de zee sinds de vlucht; de zee die heeft gestaan voor een gevaarlijke overtocht, maar ook voor de hoop op een nieuw begin. Marianna Geraci (fotografie en muziek) en Liesbeth van Well (film en interviews) verbeeldden de poëtische teksten, de interviews en de kracht van deze mensen in de tentoonstelling.

Met: Asmerom Ftwi, Omar Khalaf, Juman Awad, Heba Jalbout, Alem Kibrom, Merih Wulday en Saleh Zidan. In samenwerking met VluchtelingenWerk Zuid- Nederland, Winston Scholsberg (Storytelling), Miranda Dahlhaus (Taalwinkel), Stadscurator Vincent Koreman (I.S.M. Breda/Stedelijk Museum Breda) en Gemeente Breda.

Rondleiding

Tijdens de Cultuurnacht 2018 vertellen vier statushouders hun aangrijpende verhaal aan de hand van een zelfgekozen werk in de tentoonstelling Van kasteel tot station.

Rondleiding