Bijzondere bruiklenen

Met eigen collectie en bruiklenen uit bijvoorbeeld het Rijksmuseum Amsterdam en culturele instellingen zoals de Koninklijke Bibliotheek en Boijmans van Beuningen brengen we uiteenlopende collecties bij elkaar en schetst het museum het zuidelijk perspectief op de vaderlandse geschiedenis.

Afkomstig uit het Rijksmuseum is de 17de-eeuwse terracotta buste van Prins Maurits  Zie hier

De unieke samenwerking met de Koninklijke Bibliotheek maakt het mogelijk om de komende  tijd in De bibliotheek van de Nassaus een wisselend selectie van zeldzame handschriften te zien die in bezit zijn geweest van de Nassaus van Breda. Bovendien wisselen de zichtbare bladzijdes om de drie maanden.

De komende zes maanden zijn te zien:

Wilhelm von Orlens

Dit handschrift was van Cimburga van Baden. Zij trouwde in 1468 met Engelbrecht II van Nassau. Als Engelbrecht voor zaken naar Brussel moet of op veldtocht is, zorgt Cimburga voor het Kasteel. En ze leest, vooral ridderromans zoals deze over de Franse ridder Wilhelm von Orlens (Orleans). Wilhelm wordt verliefd op de Engelse koningsdochter Amelie, maar zij moet trouwen met een andere edelman. Ze vluchten samen en worden allebei gevangengenomen.

Rudolf von Ems (schrijver), Atelier Diebold Lauber (overschrijver), ca. 1448-1455, leer, papier | bruikleen KB, de nationale bibliotheek, Den Haag: 76 E 1

Recueil des histoires de Troyes (Verzameling geschiedenissen van Troje)

Een boek vol verhalen over de oorlog om de stad Troje, in het oude Griekenland. Hendrik III koopt het tweedehands, in 1531. De tekst is geschreven door Raoul Lefèvre, een priester. Hij maakte het boek voor zijn werkgever Filips de Goede, de hertog van Bourgondië. De tekst is ‘verlucht’ met geschilderde miniaturen van meer dan 60 gebeurtenissen. Ook het verhaal over het houten paard van Troje - onthoud dat even voor bij het Turfschip van Breda-.

Raoul Lefèvre (schrijver), navolger van Loyset Liédet (verluchter), ca. 1470, leer, papier | bruikleen KB, de nationale bibliotheek, Den Haag: 78 D 48

Bible Historiale Complétée (Volledige historiebijbel)

Tegelijk met het boek over de Trojaanse oorlog koopt Hendrik III in 1531 deze historiebijbel tweedehands: het handschrift is eerder voor iemand anders gemaakt. Hierin staan losse verhalen uit de Bijbel - de ‘historiën’ - met plaatjes erbij. De miniaturen laten bijvoorbeeld zien hoe Samson de leeuw doodt met zijn blote handen en hoe de herdersjongen David de reus Goliath verslaat met een steen uit zijn slinger. Om de tekst te kunnen lezen, moest je wel Frans hebben geleerd.

Guiart des Moulins (schrijver), Fauvel Meester; Meester van Parijs (verluchter), ca. 1320-1340, leer, perkament | bruikleen KB, de nationale bibliotheek, Den Haag: 71 A 23