Door de ogen van de Nassaus

Groep 7-8

Door de ogen van de Nassaus

Waarom draagt de jonge Willem III een jurk? Wat gaat er om in het hoofd van de soldaten in het schilderij De overgave van Breda? Waarom is er een sinaasappelboompje afgebeeld? Dit zijn een aantal vragen die naar bovenkomen als leerlingen de tentoonstelling De Nassaus van Breda – Kasteel, stad en land gaan onderzoeken tijdens het programma Door de ogen van de Nassaus.

Programma

In dit programma voor groep 7 en 8 verkennen leerlingen samen met museumdocenten de maatschappij in de hoogtijddagen van de familie Nassaus uit Breda. De werken in de tentoonstelling over de familie Nassaus van Breda zijn het perfecte vertrekpunt om onderwerpen als diversiteit, vrijheid en identiteit samen te bespreken en om deze in het daglicht van toen en nu te bekijken.

In de klas maken de leerlingen tijdens een voorbereidende les door de eigen leerkracht kennis met de familie Nassau uit Breda en burgerschapsbegrippen zoals diversiteit, vrijheid, vrede, geloof en macht.

Na de voorbereidende les op school volgt een museumbezoek. In het museum wordt de klas ontvangen door twee museumdocenten. Aan de hand van objecten en kunstwerken nemen de museumdocenten de leerlingen mee naar de tijd dat de Nassaus in Breda regeerden. In interactieve gesprekken worden de leerlingen uitgedaagd hun gedachten en vragen met elkaar te delen. Door middel van prikkelende vragen en opdrachten worden de kijk- en denkprocessen van de leerlingen gestimuleerd. Tijdens deze gesprekken komen verschillende burgerschapsthema’s voorbij en worden uiteenlopende perspectieven verkend: uit het verleden, het heden en van de leerlingen zelf. Daarbij worden omgangsafspraken gehanteerd, zoals naar elkaar luisteren en respect hebben voor elkaars mening.

Praktisch

Het programma sluit aan bij het tijdvak ‘Steden en staten’ en ‘Ontdekkers en hervormers’ en de Canon van Nederland. Ook sluit het programma aan bij de bouwstenen van Burgerschap vanuit SLO.

Reserveren?

Wil je dit programma boeken of meer weten? Neem dan contact op met de medewerkers van educatie via:

Museumschatjes

Stedelijk Museum Breda is aangesloten bij Museumschatjes van Erfgoed Brabant. Met deze regeling kunnen scholen uit het primair onderwijs (groep 5-8) gratis naar het museum. Kijk voor meer informatie en aanmelding via Museumschatjes.