Zanetti revival

StadsGalerij Breda

Zanetti revival

Zanetti Bar: kunstenaarscafé aan de haven In de jaren ’80, gedreven door Giny Canjels. The place to be voor de alternatieve scene zoals kunstenaars en studenten van de academie St Joost. De muren waren versierd door kunstenaars en kunstenaar Ruud van Empel ontwierp het affiche.

De bar sloot na een korte bloeiperiode. Met weemoed wordt tot de dag van vandaag gesproken over deze unieke plek. Ook is er opnieuw belangstelling voor de jaren ‘80. Daarom een bijzonder initiatief: Stichting Tranzforma organiseert deze zomer een Zanetti revival in StadsGalerij Breda. Het evenement sluit aan bij de overzichtstentoonstelling van Ruud van Empel. Zijn affiche-ontwerpen voor Zanetti Bar worden geëxposeerd en hij maakt bovendien een nieuw affiche speciaal voor deze expositie.

De ruimte is ingericht als een café met vintage meubels. Muziek speelt een centrale rol. Dj’s uit de tijd van Zanetti komen draaien. Ook staan er optredens van new wave bands gepland en muziek van trance-pionier Marien van Oers (1955-2013). Giny Canjels is weer gastvrouw.
Verder is er de vriendenexpositie met werk van fans van Zanetti van het eerste uur: kunstenaars als Gabriel Lester, Iris Bouwmeester, Tom Claassen, Eelco Brand, Colin Peters, Martin Peulen, Martijn Hohmann, Pim Nuijten en Walter Stokman.

Afbeelding header: Mark Rietveld