De kunstenaar

Ruud van Empel wordt in 1958 in Breda geboren. Na zijn afstuderen (1981) aan AKV St. Joost in Breda vertrekt hij naar Amsterdam. Van Empel gaat kunstwerken creƫren op basis van de fotocollage techniek. Aanvankelijk op basis van analoge fotografie en het kopieerapparaat, later aan de hand van digitale beeldbewerking.

Van Empel krijgt opdrachten voor het illustere tv-duo Theo en Thea. Hij ontwerpt decors voor De Flessentrekrevue en is artdirector voor de speelfilm Theo en Thea en de ontmaskering van het tenenkaasimperium.

Wereldwijde erkenning volgt door de series Study in Green uit 2003-2004, Untitled uit 2004 en de sterk verwante series World, Moon en Venus. De Amerikaanse doorbraak leidt ook in Nederland tot museale aandacht en aankopen. Van Empel ontvangt gedurende zijn succesvolle loopbaan diverse prijzen waaronder de Sint Joost Award (1981), Charlotte Kolher Award (1993), H.N.Werkmann Award (2001) en de Breda oeuvre Award (2013).

Het werk van Ruud van Empel bevindt zich in toonaangevende collecties waaronder het Rijksmuseum en Groninger Museum, Museum Voorlinden, George Eastman House in Rochester NY, Generali Foundation in Wenen, FNAC Collection in Parijs, Sir Elton John Photography Collection in Londen en het MoPA Museum of Photographic Arts in San Diego.