Primair onderwijs

    Voor het basisonderwijs hebben we vijf programma's:
    - Breda, bekijk 't (groep 7 - 8)
    - Blind date met een kunstwerk (groep 5 - 6)
    - De Nassauwandeling (groep 7 - 8)
    - Beeldlezen (groep 7 - 8)
    - Kunsttastisch (groep 1 - 4)

    Primair onderwijs
    • Breda bekijk ’t (groep 7 - 8)

      Wie was meneer kaars? Waar komt het woord feestvarken vandaan? Hoeveel kinderen had Willem van Oranje? En wie was de uitvinder van de stoommachine? Breda kent een uitgebreide en kleurrijke geschiedenis, met verhalen die de stad hebben gevormd tot wat het nu is. Verschillende objecten uit onze tentoonstelling De Collectie geven inkijk in het Bredaas verhaal. Tijdens Breda, bekijk’t gaan de leerlingen zelf op onderzoek uit.

      Breda, bekijk‘t
      Aan de hand van een thema onderzoeken de leerlingen verschillende objecten in het museum. Door kijk-, denk- en doe- vragen en opdrachten leren de leerlingen kunst en het Bredaas verhaal kennen. Hierdoor krijgen de leerlingen een kijkje in de geschiedenis en worden ze uitgedaagd om kritisch te kijken naar beelden en kunst van vroeger en nu. De leerlingen worden nieuwsgierig gemaakt door een voorbereidende les in de klas: de Digitale Scheurkalender.

      Downloads
      Download hier de handleiding voor leerkrachten (pdf)
      Download het Bredaas Verhaal (pdf)

      Meer informatie over educatieprojecten voor PO
      Voor meer informatie kun je contact opnemen met de medewerkers van educatie en participatie via het telefoonnummer (076) 529 99 05 of via de mail email.

    • Blind date met een kunstwerk (groep 5- 6)

      Een aantal kustwerken in Stedelijk Museum zijn het helemaal zat. Ze hebben genoeg van al het snelle gegluur en mensen die alleen maar titelkaartjes lezen. Ze willen dat jij ze beter leert kennen. Een eerlijke kans om te kijken of het klikt. De kunstwerken willen op blind date!

      Blind date met een kunstwerk
      In het programma Blind date met een kunstwerk maken leerlingen door middel van een blind date kennis met kunstwerken en hun makers. Na voorbereiding in de klas vindt de spannende ontmoeting plaats in Stedelijk Museum Breda. De blind date gaat beginnen!

      Tijdens Blind date met een kunstwerk worden leerlingen gestimuleerd om te kijken en te praten over beeldaspecten, maar ook over de betekenis en hun eigen associaties bij het werk. Ondertussen ontdekken leerlingen bekende Bredase kunstenaars en leren ze over verschillende kunststromingen. Aan het eind van de blind date is er natuurlijk de vraag: Klikt het? Is er sprake van een opbloeiende liefde of loop je een blauwtje?

      Downloads
      Download hier de handleiding voor leerkrachten (pdf)

      Meer informatie over educatieprojecten voor PO 
      Voor meer informatie kun je contact opnemen met de medewerkers van educatie en participatie via het telefoonnummer (076) 529 99 05 of via de mail email.

    • Beeldlezen (groep 7 - 8)

      We worden dagelijks overspoeld met beelden. Dat komt doordat we leven in een maatschappij waarin techniek en media heel belangrijk zijn. De overdracht van informatie en verhalen wordt daardoor steeds visueler. En beeldtaal speelt daardoor een steeds grotere rol. 

      In het programma Beeldlezen leren leerlingen vaardigheden om actief en kritisch beelden te lezen. Met een kijkkaart gaan de leerlingen zelf een beeld onderzoeken.

      Downloads
      Download hier de handleiding voor leerkrachten (pdf)

      Meer informatie over educatieprojecten voor primair PO
      Voor meer informatie kun je contact opnemen met de medewerkers van educatie en participatie via het telefoonnummer (076) 529 99 05 of via de mail email.

    • De Nassauwandeling (groep 7 - 8)

      “Ik ben Filips Willem van Oranje-Nassau en ik ben ontvoerd door mijn peetvader, de koning van Spanje. Ik heb je hulp nodig om te ontsnappen en terug te keren naar Breda, waar mijn vader Willen van Oranje-Nassau woont.”

      Het is het jaar 1567. Willem van Oranje - Nassau wordt vervolgd vanwege zijn verzet tegen de Spaanse koning Filips II. Filips Willem, de oudste zoon van Willem van Oranje - Nassau, is door Filips II ontvoerd en hij houdt hem gegijzeld aan het Spaanse hof. Help jij om de verborgen locatie van Filips Willem te ontcijferen?

      De Nassauwandeling
      Tijdens De Nassauwandeling gaan de leerlingen op zoek naar aanwijzingen in Stedelijk Museum Breda én de binnenstad van Breda. Onderweg leren ze kijkend en onderzoekend meer over de familie Nassau in Breda.

      De kennis over de Nassaus kan worden verdiept met behulp van een bordspel Overmeester Breda en een verwerkingsles. Hierover lees je onderaan meer.

      Downloads
      Download hier de handleiding voor leerkrachten (pdf)
      Overmeester Breda kun je downloaden via de onderstaande links of als bordspel lenen bij Stedelijk Museum Breda.Download Overmeester Breda (ZIP)

      Meer informatie over educatieprojecten voor PO
      Voor meer informatie kun je contact opnemen met de medewerkers van educatie en participatie via het telefoonnummer (076) 529 99 05 of via de mail email

    • Kunsttastisch (groep 1 - 4)

      Het programma
      Kunsttastisch is een educatieprogramma van Blind Walls Gallery, BredaPhoto en Stedelijk Museum Breda. Samen vormen zij Beeldend Breda. Leerlingen uit groep 1 t/m 4 maken kennis met beeldende kunst door verschillende vormen van beeldende kunst met hun zintuigen te onderzoeken. Dit doen ze door bijvoorbeeld een blote voeten pad te bewandelen waarbij de leerlingen op tegels met verschillende texturen lopen of aan de hand van geurpotjes nadenken over hoe een kunstwerk kan ruiken.

      Het programma bestaat uit een lespakket van 6 opdrachten. Deze worden behandeld in 3 á 4 momenten. Het programma wordt in de klas uitgevoerd door de leerkracht of door een gastdocent.

      Het lespakket start met een kennismaking van de vijf zintuigen: zien, voelen, horen, proeven en ruiken. Tijdens de lessen onderzoeken de leerlingen met hun zintuigen vier verschillende soorten beeldende kunst; zoals fotografie, schilderkunst en beeld in de openbare ruimte. In de lessen komt elke keer een ander zintuig op een actieve manier aan bod. Hierbij is het belangrijk dat de leerlingen vrij mogen associëren en meekrijgen hoe hun klasgenoten kunst (anders kunnen) ervaren. Want elke waarneming is anders. ‘Foute’ antwoorden bestaan niet. Iedereen mag zijn/haar eigen mening over en/of ervaring van de kunstwerken hebben.

      Het materiaal wordt aangeleverd in een leskist wat de school kan lenen. Daarbij hoort een handleiding, digitale bestanden zoals beeld- en geluidsfragmenten in een PowerPoint en materiaal om de zintuigelijk opdrachten mee uit te voeren zoals o.a. een blote voeten pad, geurpotjes en speciale kijkbrillen.

      Museumdocent
      De museumdocent is alleen in te kopen in combinatie met de leskisten van Kunsttastisch. Mogelijk is dat onze museumdocent een of meerdere lessen verzorgt in de klas.

      Meer informatie over educatieprojecten voor primair PO
      Voor meer informatie kun je contact opnemen met de medewerkers van educatie en participatie via het telefoonnummer (076) 529 99 05 of via de mail educatie@stedelijkmuseumbreda.nl.

    Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief