Stedelijk Museum Breda: ‘Grote plannen, maar geen dure blockbusters’ - BN De Stem

07 april 2022
Stedelijk Museum Breda: ‘Grote plannen, maar geen dure blockbusters’ - BN De Stem

BREDA - Een miljoen euro kostende tentoonstelling over de Nassaus van Breda en de presentatie van een nieuw ontdekt 17de eeuws riviergezicht van Breda. Stedelijk Museum Breda heeft grote plannen, maar vermijdt ‘dure blockbusters’.

,,Onze aanpak is als gevolg van corona aangepast. We gaan de komende jaren geen grote risico’s nemen", zegt directeur Dingeman Kuilman. ,,Naast de grote Nassautentoonstelling die in 2023 opent, zetten we in op belangrijke kunstenaars als Pieter Laurens Mol en Ruud van Empel, maar verwacht de komende twee jaar geen dure blockbusters.” 

'Het is duidelijk dat de overheid ons niet weer te hulp schiet als het misgaat' - Dingeman Kuilman, Directeur Stedelijk Museum Breda

Risico
Het financiële risico is volgens Kuilman te groot. ,,Najaar, winter en voorjaar zijn de beste periodes voor een museum om uit te pakken met grote tentoonstellingen. Dat is ook de periode waarin een ziekte als corona actief kan worden. De overheid gaat ons niet weer te hulp schieten. Als we risico’s nemen, zijn we zelf de pineut als het misgaat. Daarom mikken we op een aantrekkelijke, vaste tentoonstelling die hopelijk tien jaar blijft staan. Daarmee verkleinen we het risico op financiële problemen.”

‘Het Verhaal van Nederland’ met Daan Schuurmans trekt miljoenen kijkers. Zo'n spannende opbouw proberen we in Breda te realiseren bij de Nassauten­toon­stel­ling' - Dingeman Kuilman, Directeur Stedelijk Museum Breda

Financiering
De Nassautentoonstelling opent in 2023. Deze expositie moet 40.000 bezoekers per jaar gaan trekken. De financiering komt onder meer van de Vriendenloterij die 400.000 euro bijdraagt. Daarnaast is het museum in gesprek met andere fondsen en sponsoren.

'Bredanaars gaan ervan uit dat iedereen weet dat de Oranjes hier vandaan komen, maar dat is absoluut niet het geval' - Dingeman Kuilman, Directeur Stedelijk Museum Breda

Portret van Prins Willem van Oranje met op de achtergrond het Kasteel van Breda. Door Jacobsz. Delff gemaakt naar een schilderij dat verloren is gegaan. De prent komt uit 1623 en is recent aangekocht door Stedelijk Museum Breda. © Stedelijk Museum Breda


Groot publiek
Volgens Kuilman is er een groot publiek voor de Nassaus. ,,Mensen van buiten Breda kennen het Bredase verhaal van de Nassaus niet. Bredanaars gaan ervan uit dat iedereen weet dat de Oranjes hier vandaan komen, maar dat is niet het geval. Voor de meeste mensen begint de geschiedenis van het Koninklijk Huis in Delft. Bijna iedereen kent het verhaal van het turfschip, maar dat het in het kasteel van de Nassaus is gebeurd, weet niemand. Daarom horen we vaak dat we met de Nassaus goud in handen hebben. Voor de meeste Nederlanders valt er in Breda heel wat te ontdekken.”

'De Vrienden van het Museum hebben het rivierge­zicht van Breda, een schilderij uit 1667 van Jacobus Storck, voor 10.000 euro aangekocht op een veiling in Parijs' - Dingeman Kuilman, Directeur Stedelijk Museum Breda

Het turfschip van Breda.


Keizerlijk hof
Het verhaal van de Oranjes is ‘een groot verhaal', volgens Kuilman. ,,Mensen denken dat ze weten hoe het zit, maar ze vergissen zich. Dit is niet alleen een verhaal over voorvaderen als Engelbrecht I en Hendrik III. Het is het verhaal van een familie die tot de top van de macht in Europa is doorgedrongen. Willem van Oranje, die in Breda woonde, is aan het keizerlijk hof opgevoed en kon het goed vinden met keizer Karel V. De Nassaus konden het zich veroorloven om een schilderij als De Tuin der Lusten van Jeroen Bosch te laten maken. Dat hing in hun paleis in Brussel. Het is een verhaal over vrijheid, internationale politiek, inspiratie, kunst, het hofleven in Breda, het Mastbos en allerlei historische plekken in de stad.”

Werk van Pieter Laurens Mol in het Van Gogh Museum in 2019. © Van Gogh Museum


Spannend
Kuilman: ,,Als je het aantrekkelijk presenteert, is er veel belangstelling voor vaderlandse geschiedenis. De tv-serie Het Verhaal van Nederland  met Daan Schuurmans trekt miljoenen kijkers. Zo'n spannende opbouw proberen we in Breda te realiseren bij de Nassautentoonstelling. Met een sterke vormgeving, avontuurlijke onderdelen voor families met kinderen en verbindingen met historische plekken in de stad wordt het een enorm project. Dagjesmensen kunnen hun bezoek aan Breda bij ons beginnen en met wandel- en fietsroutes de historie van de stad leren kennen.”

'We worden betaald door de gemeen­schap, dus iedereen moet van ons kunnen genieten' - Dingeman Kuilman, Directeur Stedelijk Museum Breda

1,7 miljoen bezoekers
Volgens Kuilman is 40.000 bezoekers per jaar haalbaar. ,,Plus 40.000 voor wisseltentoonstellingen met bijzondere kunstenaars. Voor corona kwamen er 1,7 miljoen bezoekers per jaar naar Breda. Het moet lukken om er 40.000 naar de Nassautentoonstelling te lokken.”     

Fantasiegebouw
Het museum heeft ook de presentatie in voorbereiding over een nieuw ontdekt riviergezicht bij Breda. Kuilman: ,,Het in 2003 ontdekte panorama van Breda uit de 16de eeuw was uniek. We hebben nu iets soortgelijks uit de 17de eeuw. Uit deze periode zijn bijna geen schilderijen bekend van Breda. De Vrienden van het Museum hebben het riviergezicht, een schilderij uit 1667 van Jacobus Storck, voor 10.000 euro aangekocht op een veiling in Parijs. Je ziet het Spanjaardsgat, de Grote Kerk en het kasteel dat is veranderd in een fantasiegebouw. Er zijn 5 of 6 varianten van. Eentje zit in de Wallace Collection, een beroemde Britse kunstcollectie. Op 6 juni kan iedereen het schilderij bekijken tijdens de Nassaudag.”

Het turfschip van Breda wordt in 2014 onder vuur genomen tijdens de Nassaudag. © Ron Magielse / het fotoburo


Wijken
Het museum zet de komende jaren veel in op samenwerking met lokale organisaties als Akademie St. Joost, Grote Kerk, KOP, Breda Photo, Van GoghHuis Zundert, het Stadsarchief, Pier15, Witte Rook en Breda Marketing. Kuilman: ,,Die samenwerking levert voor de stad veel moois op. Projecten in de publieke ruimte, zoals vorig jaar met de foto’s van Sacha van Dorssen en dit jaar met Stadsarchief en Breda Photo. En we trekken de wijken in. We worden betaald door de gemeenschap, dus iedereen moet van ons kunnen genieten.”

Dingeman Kuilman poseert in de sculptuur van de Bredase kunstenaar Rick van Meel op de binnenplaats van Stedelijk Museum Breda. © Pix4Profs/René Schotanus


Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief