Lokale schatten: Vanwege Vincent in Stedelijk Museum Breda - MUZE

    15 april 2022
    Lokale schatten: Vanwege Vincent in Stedelijk Museum Breda - MUZE

    Ons land telt een ongekend aantal lokale musea. Op veler verzoek duiken wij dan ook dieper in de provinciale schatkamers. Mijn naam is Robin Bosch en namens MUZE magazine neem ik je iedere editie mee naar een tentoonstelling in een van de lokale musea van ons land. Dit keer arriveer ik op een druilerige vrijdagochtend bij het Stedelijk Museum in Breda voor de tentoonstelling Vanwege Vincent.

    Stedelijk Breda en Het Vincent van GoghHuis
    Het museum is voor mij nieuw, dus ik heb geen idee wat te verwachten. Maar wat ik aantref geeft de dag een ongekende hoeveelheid kleur. Na een hartelijk ontvangst kom ik via een aantal trappen aan in, wat lijkt, de bibliotheek van het museum. Curator Masha van Vliet ontvangt mij met een enthousiaste glimlach en plots komt de Duitse kunstenaar Rainer Fetting binnen, samen met de directeur-conservator van het Vincent van GoghHuis; Ron Dirven. Na de gebruikelijke kop koffie steken Masha en Ron hun verhaal af, dat uiteindelijk bijna even inspirerend is als de tentoonstelling zelf. Dirven vertelt passievol over AIR. Een ‘Artist in residence’.

    Elke maand nestelt een andere kunstenaar zich in het geboortehuis van Vincent van Gogh dat omgebouwd is tot een sfeervol atelier. Hier maken zij al tien jaar lang op hun eigen manier kunst die geïnspireerd is door Vincent. Of het nou gaat om fotografie van veelgenoemde plekken uit zijn brieven, een schilderij met zijn gebaar of zelfportretten geïnspireerd op die van hem. ‘Het voelt echt alsof de kunstenaars in zijn hoofd, in zijn leven zijn gedoken’, zegt van Vliet. ‘We hebben nu samen deze tentoonstelling gemaakt, met meer dan 80 werken die in die tien jaar tijd zijn ontstaan. Zo willen we de betekenis van Van Gogh actueel maken door hem in contact te brengen met hedendaagse kunstenaars’. 

    En dat er contact is gemaakt met de bekendste Brabander ter wereld is overal voelbaar. De vormgeving van de tentoonstelling is sober, aangekleed als het atelier waarin de werken zijn ontstaan. Voor mijn gevoel gaat zo alle aandacht uit naar de werken. Die het dan ook meer dan verdienen. Als bezoeker word ik aan de hand van verschillende thema’s uit het leven en werk van Vincent meegenomen langs een ongekende diversiteit aan werken. Aan de hand van drie van mijn persoonlijke favorieten probeer ik een beeld te schetsen.

    Diana Roig - Boomwortels, 2021
    Het eerste werk dat mij direct helemaal opzuigt is het schilderij Boomwortels van Diana Roig. Het vloeiende gebaar van Van Gogh valt direct op net als het vergelijkbare kleurgebruik. Het werk is geïnspireerd op het gelijkgetitelde schilderij van Van Gogh. Een van de laatste werken voor zijn dood. Saillant detail is dat de vermoedelijke plek waarop de Zundertse kunstenaar de boomwortels schilderde onlangs nog gevonden is in Frankrijk.

    Diana Roig - Boomwortels, 2021


    Carmen Schabracq - Portret van Hendrik, 2020
    Even verderop duikt Carmen Schabracq letterlijk in de huid van Vincent van Gogh. Geïnspireerd door zijn portretten onderzocht ze de vraag: kan een (zelf) portret een masker zijn dat de innerlijke toestand laat zien? Het resultaat is bijzonder mooi werk waarin je onmiskenbaar de vibe van Vincent voelt.

    Carmen Schabracq - Portret van Hendrik, 2020


    Koen Vermeule - Vincent *Yume no uchi, 2015
    Aan de andere kant van de zaal hangt werk geïnspireerd op het leven van Van Gogh. Op een prachtig gekleurde vloer, bezaaid met bloesem, ligt een roerloze Vincent van Gogh. Een beetje onheilspellend maar toch ook wel sereen. Is ‘ie nou dood of niet? Yume no uchi betekent vrij vertaald als in een droom. En eigenlijk voelt het de hele tentoonstelling alsof hij ieder moment kan ontwaken. 

    Koen Vermeule - Vincent *Yume no uchi, 2015


    De vibe van Vincent
    Deze drie werken geven je een idee van wat je te wachten te staat. Maar er zijn meer dan 80 kunstwerken aanwezig die het bezoeken allemaal meer dan waard zijn. De dik aangezette verftoets en de kleuren vliegen je om de oren. Terwijl ieder werk in zijn eigen rust te bekijken is. Begeleid door de audiotour die je dankzij drie spoken-word artiesten trakteert op de brieven van Vincent. Zo is er geen enkel werk van de kunstenaar zelf aanwezig en voelt het toch alsof je er samen met zijn geest rondwaart. Tijdens de rondleiding hoorde ik iemand zich dan ook hardop afvragen ‘wat zou hij hier zelf van hebben gevonden’? Zo stel ik mij voor dat zijn droom van een schildersgemeenschap nu is verwezenlijkt op zijn geboortegrond. Met als resultaat een tentoonstelling waarvan ik blij ben dat ik hem heb mogen aanschouwen.

    Lees hier het originele artikel.

    Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief